PMS (Præmenstruelle syndrom)

Netshop
Spørg naturterapeuterne
Phytoterapi/ planter
Homøopati
Cellesalte
Aromaterapi
Akupunktur
Øreakupunktur
Zoneterapi
Spenglersan/ Enderlein
Massage
Schröpfkoph terapi
Baunscheidterapi
Neuralterapi
Hydroterapi
Healing
Magnetterapi
    INDHOLDSEMNER:

    PMS
    Spørg naturterapeuterne
    Kostråd
    Tilskud
    Planter
    Akupunktur
    Zoneterapi

    PMS

    PMS er betegnelsen på de problemer der er udløst af de hormonale forandringer i kroppen. Det ses især 7-10 dage før menstruation hos kvinder i gruppen 30-40 år.

    Årsagen menes at være ændringer i væskebalancen forårsaget af hormoncyklus. Hos kvinder med PMS vil en større vandmængde sive fra blodet ud i vævet, og det giver symptomer som depression, væskeophobning, irritabilitet, trang efter søde sager, brystømhed, søvnproblemer og hovedpine.

    PMS påvirker ca. hver syvende kvinde på 15 % på en måde, så de er synligt generet af det. En lille gruppe er så generet af PMS, at de ikke kan fungere normalt i hverdagen.

    SPØRG NATURTERAPEUTERNE

    Naturterapeuterne kan hjælpe dig med at sammensætte et forløb som du skal følge. Det er kostplan og rådgivning ud fra personlige oplysninger og andet relateret til din historie.

    Der vil være angivet de vitaminer, mineraler og fedtsyrer der vil være bedst for dig samt i hvilke doseringer, og i hvor lang tid de bør indtages.

    Vi samler alle de råd og muligheder som vi vurderer værende de vigtigste for netop dig, og integrerer dem i det forløb som planlægges til opnåelse af velvære.

    Du kommer i kontakt med naturterapeuterne ved at [Klikke her].

    KOSTRÅD

    I bogen [Din mad er din medicin] (Aschehoug) findes flere gode kostemner relateret til PMS problemer samt en masse information om mad og sundhed.

    Kvinder der lider af PMS har brug for gode kulhydrater. De skal holde blodsukkeret stabilt og skal derfor spise måltider som indeholder frugt og grøntsager hver tredje time. Når man er midt i cyklus kan man reducere PMS gener ved at spise ekstra mange kulhydrater.

    Ved PMS ser der ud til at være forstyrrelse i omsætningen af fedtsyrer, hvilket øger behovet for fedtsyrer som Gamma-Linolensyre.

    Gode fødevarer og andet
    Soja, lucerne, spinat, persille, bønner, bælgfrugter og dild Indeholder østrogenlignende stoffer der kan være med til at regulere hormonbalancen.
    Grøntsager og frugter Det bedste er at spise 3 måltider indeholdende grøntsager og 2 måltider indeholdende frugt om dagen. De indeholder begge gode kulhydrater men bør ikke blandes sammen. De indeholder også meget kalium som kan regulere væskemængden i kroppen.
    Kartofler og fuldkornspasta Gode kulhydrater indtaget sammen med grønsager.
    Planteolier som tidsel, solsikke og andre Indeholder essentielle fedtsyrer.
    Kæmpenatlysolie og havregryn Indeholder Gamma-linolensyre som er en fedtsyre med hormonregulerende virkning.
    Væske 1-2 l. vand dagligt Vand vil saltindholdet i kroppens væv og dermed reducere væskeophobning.

    Dårlige fødevarer
    Salt Øger væskeophobning
    Kaffe, te og cola Indeholder koffein som øger gener ved PMS.

    TILSKUD

    Vitaminer og tilskud
    B6-vitamin 10-14 dage før mens. til et par dage efter indtages B6-vitamin.
    Kæmpenatlys Som indeholder essentielle fedtsyrer. Det er meget effektiv i kombination med B6-vitamin.
    Calcium Kan medvirke til at mindske humørsvingninger og fysiske smerter op til og under menstruation.
    A-vitamin I store doser i de sidste to uger af menstruations cyklus ved PMS og kraftige blødninger.
    Magnesium Er vigtig for dannelsen af gode prostaglandiner.

    PLANTER

    [Læs her] hvordan du bruger planterne.
    Ingefær Lidt ingefær i maden modvirker kramper i livmoderen.
    Kyskhedstræ, agnus castus Indeholder stoffer som påvirker de kvindelige kønshormoner. Afbalancerer dannelsen af LH og FSH.
    Hindbær Te af bladene er godt mod kvalme og kan bruges ved PMS.
    Prikbladet Perikum og Baldrian Kan tage de psykiske symptomer. Perikum virker mod depressive tendenser, og Baldrian mod nervøsitet og indre uro.
    Brændeælde Vandrivende.
    Jernurt Plante der bruges hormonregulerende.
    Grå bynke 5 dråber af friskplanteekstrakt. Drikkes slurkvis over hele dagen.

    AKUPUNKTUR

    Eksempler på nogle punkter der kan bruges til nåleindstik. Meridianpunkter kan findes under akupunktur. [Klik her] for mere information om emnet.

    Gode punkter ved PMS:
    Le3, Mp8, B18 (Ved Le-zhi. Årsag til PMS)
    Ren9, Ren5, B39 (Væsketransport)
    3E20, Ex1, G21 (Hormon homøostasepunkter.)
    H7, Ks6, Du20 (Beroligende punkter. Ks6 er godt punkt mod kvalme)

    ZONETERAPI

    Under [Alternative behandlingsformer] findes der information om zoneterapi herunder også skitser over føddernes zoner.

    Gode zoner: Æggestokke. Skjoldbruskkirtel. Hals. Nyrerne. Lymfekirtler. Hypofyse.

TIL TOPPEN

Bionordic skal oplyse, at virkninger af råd og behandlingsformer, relateret til specifikke lidelser, ikke er dokumenteret. De oplysninger som findes her på siden har til formål at skabe velvære. De er ikke tænkt som erstatning af lægeordineret medicin og behandling. Anvendelse af oplysninger på siden bør ske i samråd med læge. Bionordic kan på ingen måde drages til ansvar for brugen af de oplysninger som findes her på siden.


© Copyright 2000 BioNordic® - All rights reserved